tag:blogger.com,1999:blog-5159977908281922969.post3368644914147398197..comments2023-04-07T13:00:50.903+02:00Comments on 10 IV 2010: "Świadkowie nauszni" pod lupą Antoniego Macierewicza. Niezwykłe relacje smoleńskich świadków (4)Unknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5159977908281922969.post-33945645607414729142021-03-31T21:40:59.176+02:002021-03-31T21:40:59.176+02:00Co do czasu zdarzenia, najbardziej precyzyjna jest...Co do czasu zdarzenia, najbardziej precyzyjna jest relacja kierowcy Nikołaja Szewczenko, bo jego pojawienie się na wysokości pomnika "Czołgu" jest dość precyzyjnie związane rozkładem jazdy jego autobusu linii nr. 148 relacji Smoleńsk-Pieczersk-Smoleńsk.<br />Sprawdzając rozkład jazdy w tym dniu widzimy, że żadna godzina odjazdu tego autobusu z przystanku Pieczersk nie pasuje do oficjalnej godziny zdarzenia: <br /><br />Od 21 listopada 2009 roku wszedł w życie nowy rozkład:<br /><br />Маршрут N 148 Смоленск - Печерск <br />Автовокзал <br />6.20 7.20 8.35 14.00 16.23 18.35 <br />Пос.Печерск <br />6.45 8.00 9.10 14.35 16.53 19.05<br /><br />Tak to wygląda, jeśli ktoś nie ma wiedzy o czasie lokalnym jaki w tym dniu stosowany był w moskiewskiej strefie czasowej a był to czas strefowy MSK GMT/UTC+3, zamiast urzędowego letniego MSD GMT/UTC+4.<br /><br />Skoro tak, to N.Szewczenko wyjechał z przystanku w Pieczersku około 9:10 GMT/UTC+3, co w przeliczeniu na czas letni, było to o godzinie 10:10 GMT/UTC+4(8:10 GMT/UTC+2).<br />Odległość z przystanku Pieczersk do pomnika "Czołgu" to ok. 5 km<br />Jazda autobusu po trasie z przystankami to w zależności od warunków na trasie , ilości przystanków itp.to średnio około 30 km/h a czas potrzebny na pokonanie tego dystansu to około 10 minut.<br />Jest bardzo prawdopodobne, ze autobus nr 148 znalazł się przy pomniku "Czołgu" około 10:10 + ~0:10 = ~10:20 GMT/UTC+4(8:20 GMT/UTC+2).<br />Przebieg tego awaryjnego podejścia, inscenizującego katastrofę dość dobrze opisał N.Szewczenko(te manewry skrzydłami, zahaczenie o wierzchołki drzew, kołami podwozia w dół.<br />Ten opis uzupełnił świadek, pracownik salonu KIA Motors(też zlokalizował czas jako po godzinie 10-tej) bo podał, że samolot podchodził w normalnej pozycji a nos samolotu skierowany był ku ziemi.<br /><br />Uzupełnieniem opisu tego zdarzenia jest przywołana przez P.Prusa w relacji na żywo z Katynia dla TVP Info, że lądowanie wyglądało następująco: samolot uderzył kołami podwozia w ziemię, odbił się w górę na kilka metrów i potem w ruchu postępowym osiadł na ziemi. <br /><br />Po około kilkunastu minutach, gdy wyciągnięto załogę samolotu - dublera i odwieziono karetkami na sygnale, samolot potraktowano ładunkami termobarycznymi a o fali uderzeniowej, którą odczuł, mówił A.Wosztyl(przy odl. ~700 m jako dzieliła go od miejsca zdarzenia, tylko taki wybuch mógł wywołać tak silną i o takim zasięgu falę uderzeniowa.<br /><br />Tu154M nr 101 odesłano na zapasowe (Briańsk) a po drodze skłoniono do awaryjnego lądowania na wojskowym lotnisku w Sieszczy w obwodzie briańskim(około 150 km od Smoleńska, gdzie wylądował właśnie około 8:41, co było sygnałem dla Krasnokutskiego do ogłoszenia o katastrofie.<br />Telefony od funkcjonariuszy BOR: Surówki do żony, Agnieszki Pogródka-Węcławek do funkcjonariuszy BOR na Siewiernym i posła Deptuły do żony, były około 8:46, gdy funkcjonariusze rosyjscy przypuścili atak na pasażerów TU154M nr 101.<br />Tak samo ABW potwierdziła, że 0 8:46 używany był telefon śp. Prezydenta L.Kaczyńskiego.jksmwwmshttps://www.blogger.com/profile/00894433997661251164noreply@blogger.com